Już niedługo firmę założysz przez… serwis transakcyjny do bankowości elektronicznej!

Dzięki cyfryzacji polskich urzędów realizowanej według rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski” coraz więcej spraw możemy załatwić online. Najlepszym przykładem jest serwis obywatel.gov.pl, za pośrednictwem którego można złożyć wniosek o dowód osobisty, odpis aktu stanu cywilnego czy wyciąg z księgi wieczystej. Zakres spraw, które można załatwić przez Internet, ciągle się poszerza. Jak poinformował bank PKO BP, już niedługo za pośrednictwem jego serwisu transakcyjnego iPKO będziemy mogli założyć działalność gospodarczą.

Firma i rachunek firmowy za jednym kliknięciem?

Wprowadzenie dla klientów PKO BP możliwości rejestracji firmy za pośrednictwem platformy do bankowości elektronicznej iPKO ogłoszono na początku stycznia 2018 roku. Jest to efekt zawartej umowy między bankiem PKO BP a Ministerstwem Rozwoju o współpracy w tym zakresie. Według ogłoszonego przez bank komunikatu użytkownicy serwisu iPKO będą mogli dzięki niemu zarejestrować firmę bezpośrednio w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) bez konieczności odwiedzania urzędu, a przy okazji także założyć konto firmowe, które jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej.

Profil zaufany eGO w bankowości elektronicznej

Uruchomienie opcji rejestracji firmy online w iPKO jest kolejnym krokiem wspierania przez bank PKO BP rozwoju elektronicznej administracji. To właśnie ten bank jako pierwszy w Polsce wprowadził na swojej platformie do bankowości elektronicznej możliwość założenia Profilu Zaufanego eGO, który jest konieczny do potwierdzania tożsamości drogą elektroniczną. Dzisiaj Profil Zaufany można założyć także w internetowych serwisach transakcyjnych innych banków m.in. poprzez serwis mBanku, Pekao24, ING, czy BZ WBK. Jednak za ich pośrednictwem nie można załatwić tak wielu spraw, jak w iPKO.

Jakie jeszcze sprawy urzędowe załatwisz przez serwis iPKO?

O ile inne banki proponują niemal wyłącznie możliwość założenia Profilu Zaufanego, który ułatwia potem dostęp do e-urzędów, o tyle bank PKO BP umożliwia bezpośrednio w swoim serwisie transakcyjnym iPKO (a także Inteligo) załatwienie wielu spraw. Można w nim m.in.:

  • złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach programu Rodzina 500+
  • sprawdzić liczbę punktów karnych
  • złożyć wniosek o dowód osobisty
  • złożyć wniosek o zameldowanie lub wymeldowanie
  • rozliczyć podatek dochodowy PIT

Nie wiadomo, w jakim stopniu klienci PKO BP wykorzystują te możliwości. Wiadomo jedynie, że w lipcu 2017 roku na milion wszystkich funkcjonujących w Polsce Profili Zaufanych niecałe 300 tysięcy zostało założonych drogą elektroniczną, z czego ponad połowa właśnie w serwisach PKO i Inteligo (około 160 tys.).

Należy się spodziewać, że załatwianie spraw urzędowych drogą elektroniczną zacznie być coraz popularniejsze, także dzięki zaangażowaniu banków w udostępnianie wygodnych narzędzi do korzystania z e-administracji. Na pełną cyfryzację administracji przyjdzie nam jednak jeszcze trochę zaczekać, ponieważ realizacja programu „Od papierowej do cyfrowej Polski” rozłożona ma być na kilka lat.