Wszystkie polskie duże miasta ostatnimi czasy zainwestowały w sieć rowerów miejskich. Dwukołowce napędzane siłą ludzkich mięśni są po pierwsze ekologiczne – nie produkują przecież żadnych spalin, a po drugie ich używanie zmniejsza korki, zwłaszcza w godzinach porannych i popołudniowych. Wiele miast dochodzi więc do słusznych wniosków, że promocja jazdy rowerem jest dobra dla zdrowia mieszkańców, ale także dla samego funkcjonowania społeczności. Jest dobra opcja zwłaszcza dla osób mieszkających w strefach podmiejskich – czasami w drodze do pracy i z niej muszą stać nawet godzinę lub dwie. Na rowerze ilość zmarnowanego czasu będzie zdecydowanie mniejsza.
Rower miejski – jak funkcjonuje system?
Rowery miejskie funkcjonują w ten sposób, że na całej powierzchni miasta, a czasami także w strefach podmiejskich zamontowana zostaje odpowiednia ilość specjalnych stacji. W każdej z nich za pomocą aplikacji na telefonie komórkowym można odebrać rower i zwrócić go do każdej innej stacji na terenie miasta. Najpopularniejszym systemem w Polsce jest NextBike, ale funkcjonują także inne, konkurencyjne. Czasami istnieje możliwość wypożyczenia roweru bez aplikacji, z użyciem specjalnego panelu ustawionego przy stacji. Za korzystanie z pojazdu oczywiście pobierana jest opłata w zależności od czasu, obowiązuje jednolity cennik. Minusami systemu jest pewna nierówność w liczbie rowerów – na popularnych stacjach może ich nawet brakować, a te, które są częstym celem lokalnych mieszkańców mogą być przepełnione. Z tego powodu na aplikacji warto wcześniej sprawdzić dostępność rowerów w konkretnych miejscu. W nocy pracownicy firmy zajmują się równomiernym rozwozem rowerów, aby wszystko było gotowe na następny dzień.
Jakość rowerów miejskich
Rowery miejskie zasadniczo są prostymi uniwersalnymi pojazdami z regulowanym, szerokim siodełkiem. Zbliżone są one do typu „damki” – nie mają ramy poprzecznej, która mogłaby niektórym utrudniać wchodzenie. W skład wyposażenia wchodzi często lampka typu dynamo (reagująca na ruch kół), dzwonek, koszyk oraz trzybiegowe przerzutki. Jest to sprzęt bardzo podstawowy, umożliwia raczej spokojną jazdę. Do każdego roweru dołączone jest także zapięcie z kodem, a więc bezproblemowo można sobie zrobić przerwę w jeździe, aby np. iść do jakiegoś sklepu. Pewnym problemem rowerów miejskich jest natomiast sam fakt tego, że często „coś szwankuje”, dlatego warto rzucić okiem na pojazd, zanim się go wypożyczy. Najczęściej tego typu pojazdy są konserwowane raz i dzieje się to w przerwie funkcjonowania systemu w okresie jesienno-zimowym. Wtedy też osoby lubiące korzystać z tego sposobu przemieszczenia się muszą pogodzić się ze smutnym faktem, że trzeba przesiąść się na samochód lub komunikację miejską.