Sprawne hamulce w jednośladzie to absolutna podstawa. Warto uwzględnić, że niektóre elementy ulegają zużyciu, a więc wymagają systematycznej wymiany. Wiele osób zastanawia się, jak wymienić linkę hamulcową w rowerze. Teoretycznie nie jest to skomplikowane zadanie, jednak brak doświadczenia może stanowić znaczącą przeszkodę. Czasami rozsądniej jest udać się do serwisu – fachowo zrealizowana usługa wcale nie musi kosztować majątku, a więc nie trzeba obawiać się olbrzymich kosztów. Poniżej umieszczono kilka praktycznych porad dla tych, którzy zdecydowali się na samodzielny serwis pojazdu.
Jakie narzędzie są niezbędne?
Przed przystąpieniem do pracy należy zaopatrzyć się w podstawowe narzędzia. Na szczęście wymiana linki hamulcowej nie wymaga specjalistycznego oprzyrządowania. Konieczne jest jednak posiadanie klucza imbusowego w odpowiednim rozmiarze. Można zakupić go zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i online. Cena nie jest wygórowana, co stanowi plus. Przydatnym akcesorium jest także obcinaczka do linek. Nie zaszkodzi również przygotować sobie kombinerek.
Może okazać się, że nie tylko linka hamulcowa wymaga wymiany. Właściciel dwóch kółek powinien sprawdzić, w jakim stanie jest pancerz oraz klocki hamulcowe. Dość łatwo można rozpoznać uszkodzenia. Z pancerza zazwyczaj wystają metalowe druciki. Zdarte klocki hamulcowe kompletnie nie spełniają swojej roli, przez co korzystanie z jednośladu staje się niebezpieczne.
Zobacz jak najlepiej wymienić linkę hamulcową w rowerze -> https://antymateria.com/wymiana-linki/
Wymiana linki hamulcowej w rowerze krok po kroku
Nie każdy wie, jak wymienić lub naciągnąć linkę hamulcową w rowerze. Wiele zależy od tego z jakim typem hamulców mamy do czynienia. Poniższa instrukcja została stworzona na w oparciu o hamulce v-brake.
1. Pierwszym krokiem jest poluzowanie linki poprzez wykręcenie śruby baryłkowej, która znajduje się w pancerzu.
2. Następnie obcinamy końcówkę linki i odkręcamy śrubę, która ją mocuje. Po naciśnięciu klamki hamulcowej można swobodnie wyciągnąć linkę.
3. Wymieniamy pancerz oraz klocki hamulcowe, jeśli zauważyliśmy zużycie tych elementów.
4. Końcówkę linki zakładamy do klamki, a pozostałą część wsuwamy do pancerza.
5. Następnym krokiem jest naciągnięcie linki. Wstępna odległość od pancerza powinna wynosić około 2 mm. Po ustaleniu optymalnej pozycji należy dokręcić śrubę.
6. Sprawdzamy poprawne działanie układu hamulcowego. Jeśli wymiana przebiegła zgodnie z planem, można obciąć nadmiar linki.
7. Na końcu linki należy umieścić plombę.
Regulacja linki hamulcowej w rowerze opiera się na dokręceniu dwóch śrubek. Linka nie może być, ani zbyt luźna, ani zbyt napięta. Kontrolujemy tarcie koła o hamulec, aż do uzyskania pożądanych rezultatów.